Autobedrijf van het jaar De Baaij

Thijs de Baaij werkte als tiener als zaterdaghulp bij autobedrijf Bosch Car Service Van Gool. Op zijn 26e neemt hij het bedrijf over en runt het als een restaurant: hartelijk, servicegericht en gastvrij. Met een -voor de branche- uitzonderlijk oog voor de mens en de klant. Maar na een aantal jaar merkt Thijs dat hij niet echt verder komt. Hij staat voor zijn gevoel zelf de vooruitgang van zijn bedrijf in de weg. We gaan aan de slag. 

Wouter Verschuur Wouter Verschuur
Leestijd 3 min
19/3/2021

Uit het juryrapport:

"Bij Autobedrijf de Baaij  zwaait een jong aanstormend talent de scepter. Op een bijna atypische wijze heeft hij gastheerschap als rode draad in de bedrijfsvoering ingevoerd. De consequente wijze waarop deze filosofie is doorgezet dwingt respect af. Inrichting, personeel, maatschappelijk optreden en bedrijfsprocessen zijn alle in lijn met elkaar. De ondernemer kent zijn zwakke punten, heeft een hoge mate van zelfreflectie en heeft daarmee zeer effectieve maatregelen genomen om die verbeterpunten aan te pakken en op te lossen. De manier waarop hij de medewerkers betrekt in het bedrijf, sluit naadloos aan bij het sterven naar tevreden kanten. Tevreden personeelsleden zijn immers een voorwaarde voor tevreden klanten."

Even terugspoelen

In de maanden voorafgaand aan die BOVAG verkiezing hebben we met Thijs hard gewerkt aan zijn plannen en ieders rol en positie daarin. Hij heeft een duidelijke visie en hij weet wat en hoe hij het wilt. Maar op de ene of andere manier zat niet iedereen op de juiste plek. Hijzelf ook niet. Samen hebben we iedereen onder de loep genomen. We hebben uitvoerig gesproken over wat hij wilde bereiken en wat daarvoor nodig was. In gesprekken met Thijs en het volledige personeel kregen we boven tafel waar de ruis zat. Het was grotendeels terug te voeren op domeinen. Wie staat waarvoor opgesteld, wat is je  opdracht/functie en wat past bij je. Met behulp van de ODC drijfveren- en competentie analyse hebben we ieders natuurlijke kracht in beeld gebracht en ook het onbenutte potentieel. We hebben gesproken over valkuilen en over verbeterpunten. Alles op basis van een duidelijk organisatie ontwerp met heldere rollen en doelstellingen. Zoals wel vaker waren alle ingrediënten voor succes al aanwezig. Het recept was alleen niet nog helemaal goed afgestemd.

In 2017 wordt Autobedrijf De Baaij door de BOVAG gekozen tot het beste autobedrijf van Nederland. Een belangrijke factor voor dit succes? Oog hebben voor mensen. Vol trots wint Thijs de verkiezing en viert dit terecht uitbundig met zijn hele team. Wij mochten aanschuiven.