“In alles wat we doen, vragen we ons af, wie zijn de specialisten? Dan halen we die erbij.”

DKC Totaaltechniek: techniek voor een betere toekomst.

Met klimaattechniek, werktuigbouwkunde, koudetechniek, service & onderhoud, elektrotechniek en meet- en regeltechniek maakt familiebedrijf DKC Totaaltechniek installaties op maat voor alle denkbare projecten. DKC is koploper als het gaat om de ontwikkeling van duurzame, innovatieve systemen. Daar werken ambitieuze mensen, dat kan niet anders. Negentigtien zocht en vond voor DKC een HR-manager die daar precies bij past. Om tafel met financial directeur Jan Paschedag en zijn nieuwe collega HR-manager Merel Waardenburg.

Leestijd 3 minuten min
20/6/2024

Jan: “Ik werk nu 5 jaar bij DKC. Ik ben hier begonnen als business controller. Maar ik zit niet graag in een hokje. Ik pak graag dingen op die daar een beetje buiten vallen. En dat kan vaak in een familiebedrijf. Om hier te werken moet je een specialist zijn, voorop willen lopen. En wil je meer? Dan krijg je alle kansen om je te ontwikkelen. Die kansen heb ik hier zelf ook gekregen. Er is hier veel aandacht voor de opdrachtgevers én voor ons eigen team. We houden de lijnen kort en onze relaties lang. Deuren staan open. Iedereen loopt hier binnen.”

Jan: “Ik ben trots op de stappen die we maken. We maken een geweldige ontwikkeling door. We bestaan inmiddels ruim 60 jaar. Drie jaar terug namen we Van Santvoort uit Berlicum over, en vorig jaar november Rademakers Elektrotechniek. En als je bedrijf verandert, veranderen de mensen ook. Je moet een HR-afdeling bouwen, om maar wat te noemen, en op veel facetten een tandje opschalen. We hebben hier nu bijna 175 mensen in dienst. Met een flexibele schil loopt dat naar ruim 200. En de groei zit er nog steeds in. We hebben enorm veel vacatures uitstaan. Voor het werven van medewerkers hebben we drie sporen. De eerste en meteen de beste wervingscampagne die je kunt hebben, is die van collega’s die op feesten en in de voetbalkantine die mond-tot-mondreclame brengen van: hé, is het niets voor jou? De tweede route is die via onze eigen recruiters. En we hebben natuurlijk Negentigtien. Die drie routes moeten borgen dat we alle vacatures bezet krijgen in deze hectische markt.”

“Ja, het is hun vakgebied: zij stellen vast betere vragen dan wij.”

Jan: “Via Negentigtien hebben we ook onze nieuwe HR-manager gekregen. Wouter, eigenaar van Negentigtien kende ons al. Hij had meteen een beeld van waar we naar op zoek waren en heeft toen een deel van het zoekproces overgenomen. Het profiel zoals wij dat zelf hadden beschreven, bleek eigenlijk niet te voldoen aan onze HR-vraag. Wouter zei, dit is volgens mij helemaal niet wat je zoekt of nodig hebt. Negentigtien heeft het HR- perspectief veranderd, en daar iemand bij gezocht.

Dat maakt echt een verschil. Wouter en Jan Julius hebben onze vacaturetekst toen omgeturnd. Voor ons gevoel was daar niets mis mee. Maar specialisten zetten dat toch net wat scherper neer. Denken ook na over wat een kandidaat zoekt. Dat hadden wij net gemist in onze vacaturetekst. In alles wat we doen, vragen we ons af, wie is daar echt goed? Wie zijn de specialisten? Dan halen we die erbij. Dat geldt niet alleen voor technische projecten, het gaat natuurlijk ook op voor HR. We hebben Negentigtien daarom ook gevraagd de allereerste gesprekken namens ons te voeren. Want we dachten, ja, het is hun vakgebied: zij stellen vast betere vragen dan wij.”

“Een familiebedrijf is een warm bad.”

Jan: “Al vrij snel hadden ze twee kandidaten. Één daarvan is Merel. Zij is direct voorgesteld. Na één gesprek waren wij al enthousiast. Merel past precies bij waar we nu staan en waar we uiteindelijk naartoe willen. We hadden het gevoel, niet verder zoeken: dit past gewoon. Frank en Roland, de twee eigenaren en tevens algemeen en technisch directeur, waren het met ons eens. Dus toen waren we er vrij snel uit.” Merel: “Na de gesprekken realiseerde ik me hoe goed DKC bij me past: de korte lijntjes, het weten wat er nu speelt bij je mensen. Dat vind ik belangrijk. En ik besefte toen dat ik dat in die tijd daarvoor best had gemist. Om van een zakelijke omgeving naar een familiebedrijf te gaan, dat is een warm bad.”

Hoe verklaar je dat snelle succes?
Jan: “Wouter en Jan Julius communiceerden goed en helder. We wisten steeds wat we konden verwachten. Bovendien stelden ze precies de juiste vragen. Dat zorgde voor meer duidelijkheid, en tegelijkertijd hielp het ons ook om onze eigen strategie beter te duiden. Negentigtien is voor ons meer dan een prima sparringpartner. Ook in de toekomst wat ons betreft. Want: hoe ontwikkelt het HR-vakgebied zich straks? Er komt allerlei nieuwe wet- en regelgeving aan, wat gaan we daarmee doen? Heel veel dingen landen of starten bij HR en die afwegingen raken al onze medewerkers, die maak je niet alleen. Daar heb je als organisatie en als HR-manager derden bij nodig. Ook dan weten we Negentigtien te vinden.”

Merel: “De klik was er al vanaf het eerste moment. Ik heb met Jan Julius het eerste gesprek gevoerd, Wouter sprak ik daarna via Teams. Hij gaf mij ook veel inhoudelijke informatie. Daardoor ging ik heel goed voorbereid mijn gesprek met DKC in. En door Negentigtien wist ik precies waar ik ja tegen zei. Ik heb de helikopterview van Negentigtien als een grote plus ervaren. Ik weet dat er veel aanbod is in bemiddeling van HR-professionals. Bij Negentigtien zagen ze echt goed in in wat voor cultuur ik zou passen.”

“Mensen hebben hier wat voor elkaar over. Dat werkt gewoon heel fijn.”

Merel: ”Als HR-manager bij DKC gaat het om het binden, boeien en behouden van medewerkers en alles wat daarbij komt kijken. Er is een tijd geen HR-manager geweest, dus er is best wel wat achterstallig onderhoud. Ik ben nu aan het prioriteren: wat gaan we als eerste oppakken? Zodat we de fundering goed hebben staan. Omdat je van weinig naar iets gaat, krijg je veel enthousiasme, je krijgt collega's mee, je leert de organisatie heel goed kennen. Dat levert dingen op. Mensen zitten lekker in hun vel. Als ik dat zie, heb ik ook een goede dag. Ik word er blij van als ik ervoor kan zorgen dat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. Bij DKC zijn mensen echt belangrijk. Er wordt tijd voor elkaar gemaakt. Mensen hebben hier wat voor elkaar over. Dat werkt gewoon heel fijn. Het bedrijf is best snel gegroeid. Er is heel veel te doen en ik heb heel veel plannen. Dat maakt het hier leuk. Dan denk je toch, nou, ik kom weer vooruit!”