Ik wens je veel personeel!

Mijn tweelingbroer, eigenaar van een goed lopend stadscafé in Nijmegen, typeert de managementstijl van de gemiddelde MKB-ondernemer als “zeemeeuw-management”. Helemaal als er gedoe in de tent is. Met gedoe bedoel ik alles van vaktechnische problemen, onderlinge discussies, slechte communicatie, gekonkel, ontevreden klanten, matige resultaten en onvoldoende rendement. Het loopt niet lekker. Er is gedoe.

Wouter Verschuur Wouter Verschuur
Leestijd 2-5 min
16/2/2021

Zenuwachtig rondfladderen

De zeemeeuw-manager gaat bij gedoe met veel gekrijs in zijn eigen bedrijf rondfladderen,  onverwacht van links naar rechts vliegen, plotseling landen op een willekeurige plek, zenuwachtig met zijn snavel op het beeldscherm of de persoon pikken en alles onderpoepen omdat er iets niet naar zijn zin is. Dan ineens stijgt hij weer op om met veel gekras en bombarie de tent uit te vliegen. Point made. Zijn personeel met geschrokken, verbaasd en gedemotiveerd achterlatend.

De zeemeeuw-manager noemt het zelf er bovenop zitten, want:  “Voor je het weet gaat het mis!. Ze moeten wel weten wie de baas is, toch? En oprichter? En eigenaar? Ik zal toch zeker wel weten wat goed is voor mijn bedrijf?”

De metafoor van de zeemeeuw is natuurlijk licht aangedikt. Maar toch vertoont iedere ondernemer bij tijd en wijle kenmerken van de zeemeeuw. We krijsen allemaal wel eens. Poepen doen we net zo. En fladderen, daar is het ons toch eigenlijk allemaal om begonnen? Krijsen doen we liever niet, maar dat moet soms wel. Zucht. Weet je nog, toen je trots terugkwam van de KvK, dat zuurpruimen tegen je zeiden: “Ik wens je veel personeel!”. Nu weet je waarom.

Ondernemers in het MKB (en managers) zijn vaak geneigd om de oorzaak van gedoe bij hun personeel te leggen. Er gaat iets mis, dus iemand zit te slapen. In 90% van de gevallen ligt de oorzaak alleen niet sec bij één van je medewerkers, maar bij jezelf, als ondernemer.

Meer resultaat, minder inspanning

De reden dat je als ondernemer namelijk de neiging hebt om overal bovenop te zitten, is dat je het gevoel hebt dat anderen jouw verwachtingen niet gaan waarmaken. Je kunt het beter zelf doen, nietwaar? Het is een self fullfilling prophecy. Als je niet goed vertelt waarom je jouw bedrijf hebt opgericht (met welk doel), niet goed uitlegt waar je als bedrijf naartoe wilt, op welke manier, dan gaan medewerkers never nooit aan je verwachting voldoen. En de eerste die daar last van heeft, dat ben je als ondernemer zelf. Want precies dit fenomeen dwingt je om zelf alle gaten dicht te lopen, het werk van anderen te blijven controleren of soms zelfs eigenhandig over te doen. Je bent de interne kwaliteitsfunctionaris en het externe boegbeeld. Je bent de politieagent, de ambassadeur, de motivator en de schoolmeester. Je bent de ondernemer. De superman. Ga aan de kant en ik zal het laten zien! KRIJS. FLADDER. POEP!

Niemand wil een zeemeeuw zijn. Medewerkers willen geen zeemeeuw als baas. Een zeemeeuw inspireert niet. Je gaat niet door het vuur voor een zeemeeuw. Je duikt ervoor weg. Doet een helm op of kruipt onder je bureau. Een zeemeeuw pikt onbewust onherstelbare schade in essentiële organisatiewaarden als zelfvertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid. Het gevolg is dat je als ondernemer snoeihard moet werken voor een beperkt resultaat.

Niemand hoeft een zeemeeuw te zijn. Je weet als ondernemer namelijk dondersgoed waarom je jouw bedrijf hebt opgericht. Ooit. En waar je naartoe wilt. En hoe. En waarmee. Je moet het alleen vertellen, verankeren, delen, geloven, doen en vieren als het lukt. Samen met je medewerkers. Want als zij geloven, in jou en in jouw bedrijf, dan krijg je vanzelf meer resultaat met minder inspanning.